FRIESLAND - Nu de Open Museum Maand 2024 officieel is afgelopen, kan worden teruggekeken op een geslaagde editie. In totaal hebben ruim 30.000 toeristen en inwoners hun kans gegrepen om de deelnemende musea in Zuidwest en Zuidoost Friesland te ontdekken. Extra mooi is dat een groot deel van de bezoekers aangeeft vaker een museum te gaan bezoeken.
“De Open Museum Maand was weer een fantastische manier om te laten zien hoe rijk onze regio is aan cultuur”, reageert Floriaan Zwart van VVV Waterland van Friesland op het succes. “Het enorme enthousiasme van de bezoekers laat zien dat onze musea écht weten te inspireren.” Voorafgaand en tijdens de Open Museum Maand 2024 voerde VVV Waterland van Friesland een bezoekersonderzoek uit om meer inzicht te krijgen in het gedrag en de wensen van de bezoekers. “De resultaten zijn voor ons heel belangrijk”, aldus Floriaan. “We willen begrijpen wat bezoekers motiveert om naar een museum te komen, of wat hen mogelijk tegenhoudt. Ook willen we weten of mensen van plan zijn nog een keer te komen, of om andere musea te bezoeken.” Het bezoekersonderzoek loopt nog door tot en met het najaar van 2025.
Cultuurbeleving aantoonbaar gestimuleerd
De eerste resultaten van het bezoekersonderzoek laten al zien dat een groot aantal bezoekers door de editie van vorig jaar is geïnspireerd om meer musea te ontdekken. Door de Open Museum Maand van dit jaar verwacht maar liefst 53 procent van de respondenten vaker een museum te gaan bezoeken. “Dat is een prachtig resultaat”, zegt Floriaan. “Dat sluit precies aan bij onze doelstelling om de cultuurbeleving in deze twee regio’s te stimuleren.” Uit de resultaten komt verder naar voren dat het merendeel van de bezoekers door de gratis toegang naar de musea wordt getrokken. Ook aanbevelingen via sociale media, familie, buren en kennissen, en speciale routes langs musea waren een belangrijke reden om te komen. Als de Open Museum Maand een jaarlijks terugkerend evenement wordt, dan geven de meesten aan graag meer musea te bezoeken. Sowieso staat een museumbezoek meer op het netvlies. Het overgrote deel van de bezoekers is namelijk na hun bezoek enthousiaster geworden over het culturele erfgoed van Fryslân.
Samenwerken aan promotie musea
De negentien musea die hun deuren dit jaar gratis openden, trokken niet alleen inwoners, maar ook veel toeristen. Bezoekers hadden de mogelijkheid om onbeperkt musea te bezoeken door waardebonnen te downloaden, in te vullen en in te leveren. Gedurende de maand waren er ook speciale activiteiten; van workshops tot unieke tentoonstellingen. Die maakten het museumbezoek extra aantrekkelijk. Onder meer de verkenningstocht van het Afsluitdijk Wadden Center en de natuurwandeling door het Nationaal Landschap Zuidwest Fryslân waren gewild. Museum Hindeloopen organiseerde een serie avondbezoeken onder het thema ‘Night at the Museum’, die veel positieve reacties opleverde. De Open Museum Maand 2024 werd georganiseerd in samenwerking met Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland. De gemeenten Súdwest-Fryslân, De Fryske Marren, Heerenveen, Opsterland, Smallingerland en Weststellingwerf, de Toerisme Alliantie Friesland (TAF), het Ondernemersfonds Súdwest-Fryslân, het Platform Gastvrij Smallingerland, het Mondriaan Fonds en Visit Friesland steunden het evenement.
Bijzondere bezoekersaantallen
Dankzij de Open Museum Maand hadden meerdere deelnemende musea dit jaar te maken met bijzondere bezoekersaantallen. Bij Museum Dr8888 in Drachten was dat mede te danken aan het festival ‘Licht op Drachten’, dat extra veel bezoekers trok. Museum Hindeloopen, dat ingrijpend is verbouwd, deed het ook heel goed. Het Woudagemaal in Lemmer, dat weer op stoom ging, was eveneens een grote trekpleister. De nieuwe deelnemende musea in de regio, zoals het Nationaal Vlechtmuseum in Noordwolde, verwelkomden ook veel nieuwe bezoekers. “We ontvingen 150 bezoekers in één weekend. Dat was voor ons echt een nieuw record”, aldus Bianca Veldhuizen van het Vlechtmuseum.
Bezoekers uit de buurt
Museum Heerenveen kon rekenen op 225 bezoekers in één weekend. Onder hen waren veel mensen uit Heerenveen die het museum voor het eerst bezochten. “Het was bijzonder om te zien dat er vooral inwoners uit de directe omgeving tijdens de Open Museum Maand langskwamen”, zegt Linda Palil van Museum Heerenveen. “Veel mensen bezochten ons museum voor het eerst. Het is mooi dat we nu hun interesse hebben kunnen wekken. Ik hoop dat ze zo enthousiast zijn geworden dat ze nog vaak terugkomen. Met onze wisselende tentoonstellingen en activiteiten blijven we voor hen interessant.” Musea die in 2023 ook meededen aan de Open Museum Maand, waaronder het Fries Scheepvaart Museum in Sneek en het Jopie Huisman Museum in Workum, hadden het tijdens deze editie iets minder druk dan tijdens de vorige editie. Wel hadden ze het nog steeds veel drukker dan in 2022, toen de Open Museum Maand niet werd georganiseerd.
Toerist in eigen regio
Sandra van den Oever, woonachtig in Wikel in Zuidwest Friesland, bezocht tijdens de Open Museum Maand drie musea. “Het Schaatsmuseum in Hindeloopen, het Woudagemaal in Lemmer en It Tsiispakhûs in Wommels kende ik wel van naam, maar ik was er nooit eerder naartoe gegaan. Geen idee waarom niet. Het kwam niet in me op. Door de aankondigingen van de Open Museum Maand op onder meer social media, dacht ik: ‘Dat kunnen we dit weekend wel eens doen’. Het was echt leuk en interessant. Zeker in dit seizoen waarin toch iets minder te beleven valt. In combinatie met bezoekjes aan de plaatselijke horeca voelde ik me echt even toerist in eigen omgeving. Dit ga ik vaker doen.”
Over VVV Waterland van Friesland
VVV Waterland van Friesland verleidt inwoner en toerist om gast te zijn in Zuidwest Friesland. Dat gebeurt met inspirerende informatievoorziening, gerichte marketing en goed gastheerschap. Het werkgebied is groot, vanaf de Afsluitdijk tot aan Lemmer en van Joure en Sneek tot aan Bolsward. Waterland van Friesland heeft in dit gebied zestien VVV-locaties en achttien informatiepunten. Daarnaast wordt informatie verstrekt via de website en diverse publicaties. Ongeveer 950 ondernemers zijn lid van VVV Waterland van Friesland. De VVV verbindt deze ondernemers met elkaar in één krachtige netwerkorganisatie.
Over Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland
In Het Andere Friesland is alles net even anders ... mooier, smakelijker, interessanter! Dát is wat Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland graag voor het voetlicht brengt. De regio bestaat uit de gemeenten: Heerenveen, Smallingerland, Weststellingwerf, Ooststellingwerf en Opsterland.
Samen met Merk Fryslân en regionale partijen wordt de regio vermarkt buiten de provinciegrenzen. Vervolgens worden de toeristen die hun keuze maken voor Het Andere Friesland voorzien van informatie via verschillende on- en offline kanalen. Daarnaast zorgt de stichting samen met de VVV's, Toeristisch Informatie Punten en de ondernemers voor gastheerschap in de regio.