MARSSUM - Met de aanleg van een turborotonde en een fietstunnel op de N383/N31 bij Marssum verbetert provincie Fryslân de doorstroming van het autoverkeer en de situatie voor fietsers.


Ook komt er een bypass aan de afrit van de N31. De aanbesteding hiervoor is gewonnen door KWS. Als alles volgens planning verloopt kunnen de uitvoerende werkzaamheden op zijn vroegst eind 2021 starten. Voorjaar 2022 is het werk klaar.

Na de aanleg van de Haak om Leeuwarden en de Noordwesttangent naar Stiens is het drukker geworden op de N383 bij Marssum. De rotonde kan de verkeersdrukte niet aan en dit zorgt voor opstoppingen. Fietsers moeten tussen auto’s door de weg oversteken. Dit levert gevaarlijke situaties op. De vertraging in het autoverkeer zorgt daarnaast voor hinder op de afrit (21) van de N31 (Leeuwarden – Marssum). Dit leidt tot verkeersonveilige situaties op de Haak om Leeuwarden (N31).

“De doorstroming van het verkeer is er nu echt niet goed genoeg. Ook voor de verkeersveiligheid is dat een probleem. We pakken dat grondig aan”, zegt gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder.

Turborotonde en fietstunnel

Na grondig onderzoek is in samenwerking met gemeente Waadhoeke en Rijkswaterstaat een ontwerp gemaakt voor een turborotonde, een fietstunnel en een bypass naast de bestaande afrit van de N31. Zo hoeft verkeer van de afrit niet te stoppen voor verkeer op de rotonde. Deze maatregelen bevorderen de doorstroming van het autoverkeer en voorkomen opstopping op de afrit van de N31. De fietstunnel is veiliger en zorgt ervoor dat fietsers ongehinderd door kunnen rijden.