FRIESLAND - De Open Museum Maand in Fryslân bewijst dat cultuurbeleving kan worden gestimuleerd met een uniek evenement. In 2024 organiseerde VVV Waterland van Friesland in samenwerking met Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland de tweede editie. Net als in 2023 opende een groot aantal musea in Zuidwest en Zuidoost Friesland gratis hun deuren. Dat resulteerde met 37.239 museumbezoeken in bijna vijf keer zoveel bezoeken als in een reguliere novembermaand. En de impact reikt verder dan alleen de Open Museum Maand zelf.
De resultaten van een uitgebreid bezoekersonderzoek tonen aan dat de Open Museum Maand ook een langdurig positief effect heeft op het museumbezoek in Friesland. In 2023 gaf 44 procent van de bezoekers aan om waarschijnlijk vaker (betaald) een museum te bezoeken. De onderzoekscijfers van 2024 laten zien dat 37 procent dat ook daadwerkelijk heeft gedaan. Daarnaast verwacht 55 procent van de ondervraagden in 2024 dat een jaarlijkse editie van de Open Museum Maand hun museumbezoek verder stimuleert. De bezoekers zijn zowel inwoners als toeristen die bij de logiesaccommodaties in Friesland verblijven. “Daaruit kunnen we concluderen dat de Open Museum Maand een duidelijk positief effect heeft, niet alleen in november, maar het hele jaar door”, zegt Floriaan Zwart, directeur VVV Waterland van Friesland.
Unieke kans voor iedereen
Met de Open Museum Maand 2024 openden negentien musea gratis hun deuren voor inwoners en toeristen bij inlevering van een Open Museum Maand waardebon. De gratis toegang, zo blijkt uit het bezoekersonderzoek, heeft vooral drempelverlagend gewerkt voor mensen met een beperkter budget. In 2024 vroeg VVV Waterland van Friesland aan 41 welzijnsorganisaties om in november mensen actief uit te nodigen een museum te bezoeken. Naast de gratis toegang droeg de promotie van het evenement bij aan het succes. De marketingcampagne trok 63.200 bezoeken naar de speciale website (www.museummaand.frl) en alle pagina’s over de musea. Tv- en radioreclames en advertenties in de media, in bussen en treinen en buitenreclame werden miljoenen keren bekeken en beluisterd. Ook de sociale media speelden een belangrijke rol met meer dan 59.000 interacties. Alle resultaten van het bezoekersonderzoek zijn online te bekijken.
Evenement verder uitrollen
De Open Museum Maand 2024 werd georganiseerd door VVV Waterland van Friesland en Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland, in samenwerking met negentien musea en verschillende regionale partners. “Onze samenwerking met onder meer gemeenten, Toerisme Alliantie Friesland, ondernemersverengingen en Merk Fryslân heeft de basis gelegd voor een mogelijk provinciebreed evenement in 2025”, vertelt Floriaan. “Dat is een prachtig vervolg, waar we ook op hebben ingezet. Ik denk dat we hiermee een voorbeeldpilot zijn voor Nederland.”
In Nederland en in het buitenland zijn in het verleden vaker pogingen gedaan om musea toegankelijker te maken om zo het bezoek te bevorderen. Die resultaten waren wisselend. “Het aantal bezoekers nam wel toe op het moment dat er volop aandacht aan werd besteed dat de musea open waren”, weet Floriaan. “De opzet die wij in 2024 hebben gekozen, is nog niet eerder zo groots aangepakt. Dat verklaart naar ons idee ook dit duidelijk effect.”
Verlengen van toeristenseizoen
Het evenement bestond uit meer dan gratis toegang alleen. Bezoekers genoten van unieke activiteiten, zoals de avondopenstellingen van Museum Hindeloopen en natuurwandelingen door Nationaal Landschap Zuidwest Fryslân. Nieuwe musea zoals het Nationaal Vlechtmuseum in Noordwolde trokken veel bezoekers die voor de eerste keer kwamen, en wisten records te verbreken. “Een Open Museum Maand draagt echt bij aan het verder gastvrij maken van onze regio voor toerist, recreant en inwoners”, zegt Floriaan. “Door het culturele aanbod open te houden in november en activiteiten aan te bieden, verlengen we tevens het toeristenseizoen. Een museum in de herfst kunnen bezoeken, blijkt voor veel mensen een extra motivatie te zijn om eropuit te gaan. Dat geldt zowel voor de inwoner als de toerist.”
Toegankelijker en aantrekkelijker
De musea in Friesland zagen dankzij de Open Museum Maand niet alleen de bezoekersaantallen stijgen, ze wisten hen ook blijvend te enthousiasmeren voor het culturele erfgoed. Uit het onderzoek blijkt dat 48 procent van de bezoekers van plan is om ook buiten de Open Museum Maand vaker musea te bezoeken. Floriaan Zwart: “Dit sluit naadloos aan bij onze missie om cultuur in Friesland aantrekkelijker en toegankelijker te maken.”
De aftermovie van de Open Museum Maand 2024 is te bekijken op YouTube.
Over VVV Waterland van Friesland
VVV Waterland van Friesland verleidt inwoner en toerist om gast te zijn in Zuidwest Friesland. Dat gebeurt met inspirerende informatievoorziening, gerichte marketing en goed gastheerschap. Het werkgebied is groot, vanaf de Afsluitdijk tot aan Lemmer en van Joure en Sneek tot aan Bolsward. Waterland van Friesland heeft in dit gebied zestien VVV-locaties en achttien informatiepunten. Daarnaast wordt informatie verstrekt via de website en diverse publicaties. Ongeveer 950 ondernemers zijn lid van VVV Waterland van Friesland. De VVV verbindt deze ondernemers met elkaar in één krachtige netwerkorganisatie.
Over Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland
In Het Andere Friesland is alles net even anders ... mooier, smakelijker, interessanter! Dát is wat Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland graag voor het voetlicht brengt. De regio bestaat uit de gemeenten: Heerenveen, Smallingerland, Weststellingwerf, Ooststellingwerf en Opsterland.
Samen met Merk Fryslân en regionale partijen wordt de regio vermarkt buiten de provinciegrenzen. Vervolgens worden de toeristen die hun keuze maken voor Het Andere Friesland voorzien van informatie via verschillende on- en offline kanalen. Daarnaast zorgt de stichting samen met de VVV's, Toeristisch Informatie Punten en de ondernemers voor gastheerschap in de regio.